Wednesday, November 13, 2013

Siapa Yang Bersalah

Kematian sememangnya kejadian yang amat menyedihkan terutamanya bagi keluarga yang mengalami situasi ini. Namun begitu, kematian bukan diatas kerelaan sendiri akan mendatangkan rasa tidak puas hati bagi mereka yang terlibat dengan si mangsa atau yang mempunyai pertalian darah. Situasi ini menyebabkan keluarga yang menjadi mangsa akan menuntut bela di atas kematian yang disengajakan. Namun, adakah pernah kita terfikir kematian itu adakah benar-benar disengajakan ataupun tidak disengajakan? Kadang kala kita tidak terlintas untuk membunuh namun atas situasi tertentu kita terpaksa untuk melakukannya.
Kontroversi kes kematian GOPAL, 22, yang merupakan suspek kes rogol dan bunuh serta mencuri kereta mewah semasa tahanan polis telah menyebabkan  pelbagai spekulasi terutamanya bagi keluarga mangsa dan juga kaum India yang menganggap ianya merupakan satu pembunuhan. GOPAL meninggal selepas lima hari dalam tahanan polis di Subang Jaya.
Sebagaimana yang diketahui umum, sebelum meninggal, GOPAL merupakan suspek kepada beberapa siri rogol dan bunuh namun kesemua mangsa tidak mahu melaporkan kejadian yang berlaku kerana malu dan takut dicemuh masyarakat. Pihak polis pula mempunyai kesemua bukti yang menunjukkan GOPAL benar-benar terlibat dengan jenayah. Hakikatnya, walaupun telah meninggal GOPAL masih tetap akan digelar sebagai perogol dan telah melakukan kesalahan yang besar dengan membunuh. Hukuman yang selayaknya dijatuhi kepadanya ialah hukuman mati mandatori.
Mungkin sahaja kematian GOPAL dianggap sebagai pembunuhan dan polis yang terlibat itu dianggap pembunuh, namun perlu diingatkan bahawa GOPAL merupakan penjenayah yang merbahaya dan mungkin ramai lagi wanita yang akan menjadi mangsanya jika GOPAL tidak ditahan. Penjenayah perlu dihukum sehingga mereka benar-benar berubah dan insaf tanpa mengira jenis bangsa dan kaum. Kesalahan mungkin dilihat pada pihak polis yang telibat ketika proses tahanan itu, namun terdapat lima lagi suspek yang turut bersama-sama GOPAL dan mereka kesemuanya merupakan penjenayah yang diburu dan melakukan jenayah di sekitar bandar Kuala Lumpur. Ada diantara mereka berasal dari negara lain.
Sebagai masyarakat yang memerhati, kita mempunyai andaian dan tanggapan yang berlainan antara satu sama lain. Sekiranya kita menjadi mangsa kepada penjenayah itu, kita mungkin menginginkan penjenayah itu dihukum dengan seberat-beratnya. Tetapi sekiranya kita merupakan ahli keluarga penjenayah, kita masih tetap inginkan pembelaan kerana berharap mereka boleh berubah ke arah kebaikan satu hari nanti. Namun perubahan itu belum pasti dan mungkin susah untuk menerima perubahan sekiranya kita sudah terbiasa dengan keadaan sebegitu.




No comments:

Post a Comment