Friday, November 1, 2013

Media & Siber


Dahulunya, perkembangan media tidak begitu menyeluruh dan masyarakat hanya bergantung sepenuhnya kepada media tradisional seperti surat khabar, radio dan television. Kemudian, muncul media baru seperti Internet yang menyaksikan beberapa perubahan dalam kalangan masyarakat dengan dunia tanpa sempadan membolehkan apa jua informasi dan maklumat diperolehi  dihujung jari anda dengan cepat dan pantas.
Pada era 1990-an, Malaysia berubah dan berhadapan dengan isu globalisasi apabila munculnya Internet yang membolehkan masyarakat berhubung antara satu sama lain dan mendapatkan pelbagai informasi yang diingini dengan hanya ‘klik’ pada ‘link’ yang telah diberikan. Diantara kemudahan yang disediakan oleh Internet ialah laman web, blog, facebook, youtube dan google.
Kebebasan media dan siber di Malaysia tidak boleh dibandingkan dengan negara Asia yang lain. Di Malaysia, kerajaan dan undang-undang telah menetapkan beberapa akta untuk mengawal kebebasan media ini iaitu :

    1)    Akta keselamatan Dalam Negeri (ISA)
    2)    Akta Rahsia Rasmi (OSA)
    3)    Akta Hasutan (SA)
    4)    Akta Penyiaran
    5)    Akta Penerbitan dan Import
    6)    Akta Percetakan dan Penerbitan (PPPA)

Pada tahun 1998, telah termaktubnya Akta Komunikasi dan Multimedia iaitu ketika negara berdepan dengan kancah politik antara mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim. Namun begitu, kebebasan siber ini tidak dapat dikawal sepenuhnya oleh kerajaan. Perkembangan pesat dunia siber ini membolehkan penggunanya melayari pelbagai jenis laman web untuk mendapatkan apa yang diingini oleh mereka. Ini termasuklah melayari laman-laman web lucah (pornography) yang tidak disekat dan juga membolehkan kanak-kanak dan remaja bawah umur untuk melayarinya.

Media di Malaysia kini dilihat semakin perpihak kepada siapa ‘rejim’ dan pemiliknya. Bagi kesahihan berita pula sudah semakin terhakis dan semakin lari dari ketepatan informasi dan maklumat yang sebenarnya. Keadaan sebegini dapat dilihat ketika Pilihan Raya Umum (PRU) berlangsung dan bagaimana media memainkan peranan bagi menarik minat serta mempengaruhi penonton dan pembaca untuk memilihkan calon dari pro-kerajaan ataupun pro-pembangkang.


Peranan media sebagai medium untuk mempengaruhi masyarakat sekeliling amatlah diperlukan supaya mereka menyedari situasi negara ini dan dapat mengetahui baik buruk sesuatu kejadian yang berlaku serta memperbetulkan tanggapan salah di kalangan rakyat. Oleh itu, media perlu bertindak sebagai ejen untuk menyatupadu dan menghapuskan konflik yang bertentangan dengan nilai dan sikap di kalangan masyarakat pelbagai kaum. Selain itu juga bagi membentuk situasi dan keadaan masyarakat yang dapat berganding bahu untuk membangunkan negara. 

2 comments:

  1. Ni esaimen mne nih?....cntekkk blog demo~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. asaimen balkanisasi lah weii..tp aku amek yg len huhuhuhuhhuh

      Delete